Lees hier het nieuws over de apotheek en uw huisartsenpraktijk
Deze nieuwsbrief is helemaal gewijd aan uw huisarts en de apotheek. We willen u uitleggen hoe de situatie rondom de medicatievoorziening was, is en zal worden.
Onderstaand heeft alleen betrekking op de medicatie die u bij ons krijgt via Apotheek Maar uit Nederweert, dus niet als u uw medicijnen bij uw eigen apotheek gaat halen, bijvoorbeeld in Echt of Maasbracht.
Eerst een stukje geschiedenis
Zoals velen van u weten, is de huisartsenpraktijk vroeger apotheekhoudend geweest. Dat was gemakkelijk voor u als patiënt omdat u dan niet naar een ander dorp hoefde te gaan voor uw medicijnen op te halen.
Apotheekhoudende huisarts wilt zeggen dat minimaal een van de artsen, in dit geval dokter Smulders, naast huisarts ook een apotheekvergunning had. Dat is een van de verplichtingen die de wet stelt aan het houden van een apotheek in de huisartsenpraktijk.
Op het moment dat dokter Smulders met pensioen ging, verviel die vergunning.
Gezien de vernieuwde wetgeving was het niet meer mogelijk om die apotheekvergunning over te dragen aan de huidige praktijkhouders en was de enige mogelijkheid om u toch van uw medicijnen te voorzien om een uitdeelpunt te worden van een andere apotheek.
Huidige situatie
We zijn nu een zogenaamde uitdeelpost van de apotheek. Dat is dus iets heel anders als een apotheekhoudend huisarts.
Als u medicijnen voorgeschreven krijgt of herhaalmedicijnen bestelt, wordt dat door de apotheek verwerkt en klaargemaakt. Vervolgens brengen zij het naar onze praktijk. We ontvangen uw medicijnen van apotheek Maar in Nederweert.
U kunt vervolgens de medicijnen bij ons ophalen.
Onze artsen zijn natuurlijk verantwoordelijk voor het voorgeschreven medicijn en de dosering die u krijgt en door de apotheek wordt klaargemaakt.
Maar als er een medicijn niet leverbaar is, u een ander merk krijgt of er is iets anders aan de hand met uw medicijnen, kunnen wij daar niks aan doen. Als er dus iets fout is gegaan met bijvoorbeeld de levering of merk van de bestelde medicatie zijn onze assistentes daar niet verantwoordelijk voor. Aangezien zij dit ook niet direct kunnen oplossen is het handiger om dan zelf contact op te nemen met de apotheek. Ook als u vragen heeft over de medicijnen, dient u contact op te nemen met de apotheek. Dat kunt u doen om in het keuzemenu van de praktijk de 3 te kiezen. (0475-548888 keuze 3)
Toekomst
Het bestellen van herhaalmedicijnen
Bij voorkeur bestelt u de herhaalmedicijnen via uw patientenportaal. Dat kan 24 uur 7 dagen per week. Voor het aanmaken van een portaal klikt u hier
Als u geen portaal heeft, kunt u bellen met de herhaalreceptenlijn, door in ons keuzemenu 2 te kiezen.
We vragen u vriendelijk om voor het bestellen van de herhaalmedicijnen niet met de assistente te bellen.
Met spoed iets nodig? Overleg dan met de assistente.
Het is mogelijk om uw medicatie te blisteren (verpakken per inname moment) of automatisch voor elke drie maanden klaar te laten maken (u krijgt vanzelf bericht via mail, sms of een telefoontje van de apotheek. Dit vraagt u aan via de apothekersassistente of via de huisarts.
Het ophalen van uw medicijnen
Herhaalrecepten die telefonisch of online zijn besteld vóór 11.30 uur kunnen de volgende werkdag ná 15.00 uur opgehaald worden. De praktijk is tot 17uur geopend.
Binnenkort kunt u gebruik maken van onze 24-uurs medicatie-afhaalkluis, deze staat naast de voordeur van de praktijk. De laatste werkzaamheden worden nu uitgevoerd, zodat u snel 24/7 uw medicijnen kunt afhalen, zonder daarvoor in de praktijk te hoeven zijn.
Afhaalkluis
De afhaalkluis is een gratis service. Het is uw kluis voor medicijnen. Ook zelfzorgproducten zoals pijnstillers of vitaminen kunnen erbij. Krijgt u een bericht dat het klaar staat? Dan bepaalt u zelf op welk moment u het ophaalt, de automaat is altijd open. 24 uur per dag, 7 dagen per week.
Hoe werkt de afhaalkluis?
Vul je gegevens in op het aanmeldformulier bij de assistente, u heft voor deze service wel een mobiele telefoon nodig om een sms te ontvangen.
De apotheek maakt de medicijnen klaar zodra het recept is ontvangen.
Zodra de medicijnen klaarliggen in de afhaalkluis ontvangt u een bericht met een unieke afhaalcode. Vanaf dat moment heeft u 72 uur om de bestelling op te halen. Bang dat u het alsnog vergeet? Geen zorgen, de apotheek stuurt u een herinnering!
Houd de unieke afhaalcode bij de hand en volg de instructies op het scherm van de kluis. Let op: met de afhaalcode kunt u de kluis 1 keer openen. Dus zorg dat u alle medicijnen pakt voor u hem weer sluit.
Moet ik zelf nog iets betalen?
Sommige middelen worden niet, of maar gedeeltelijk, vergoed door de zorgverzekering. Voor die middelen betaalt u een eigen bijdrage.
U betaalt dat bedrag direct met uw pinpas bij de automaat.
Wat moet ik doen wanneer ik niet op tijd mijn bestelling heb opgehaald?
Als de tijd waarbinnen u de medicijnen uit de automaat kunt ophalen is verstreken, dan kunt u de medicijnen gewoon ophalen in de praktijk tijdens de openingstijden.
Wat kan er niet in de afhaalkluis?
Deze medicijnen of middelen zijn tijdens de vaste openingstijden ( weekdagen van 08-17 uur) in de praktijk af te halen.
Wilt u gebruik maken van deze service? Meld dat dan even aan een van onze assistentes.
Wij zijn open voor nieuwe inschrijvingen.
Wij nemen nieuwe patienten aan uit Sint Joost, Sint Odilienberg, Maria-hoop en Montfort. Schrijf u in via het formulier.
U ontvang binnen 72 uur een bevestiging per mail van onze praktijk.
Wij zijn open voor nieuwe inschrijvingen. Vul het formulier volledig in. U ontvangt binnen 72 uur een bevestiging van onze praktijk per mail.
Heeft u nog verdere vragen? Dan kunt u een telefonische terugbelafspraak maken.
Neem hiervoor contact op met onze doktersassistente.